Dag 5: Bye Zuid-Afrika, Hello Swaziland!

31 juli 2015 - Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland

Je maakt niet vaak mee dat je je dag begint onder de douche, kijkend op het Krugerpark. Daar wilde ik dus nog even van genieten, hopend dat ik tenminste één wild dier zie vanuit de doucheruimte (of wc maar om met jullie nou mijn toiletmomenten te delen.. ;-)) Helaas, ondanks dat ik mijn haar van voor tot achteren heb ingevlochten om de wilde dieren zo extra de tijd te geven langs te komen, leverde het me alleen een mooie kapsel op.

Om 8u vertrokken we vanochtend weer vanuit onze campside. Dit keer voorgoed, naar een volgende bestemming. Ik zei tegen Roy al dat ik hier zowaar een ochtendmens ben. Vanochtend om 6u stond ik naast mijn tent. Klaar met slapen, klaar voor een nieuwe dag, klaar met het dunne matje en de verstopte neus die 's ochtends als sneeuw voor de zon pas weer oplost als ik opsta (gelukkig). Slapen is hier niet mijn meest favoriete activiteit onder deze omstandigheden. Roy heeft er minder last van. Hij moet lachen als ik 's avonds dik ingepakt als een eskimo in mijn slaapzak lig. Maar als ik eenmaal slaap, slaap ik goed dus dat is prima.

Vandaag staat in het teken van het verlaten van Zuid Afrika voor... Swaziland! De route loopt nog eens door het Krugerpark dus dat was weer genieten. Dit maal gingen we met onze Nomad truck: wij bovenin mer z'n allen, ramen open, en de begeleiders in de cabine. Omdat wij hoger zitten, hadden wij meer overzicht. Dus mochten we roepen als we iets zagen: "Stop!!! An elephant on your right hand". Kobus ging dan vol in de ankers en in z'n achteruit.."Back, back, back, a little more, back... Stop!!" riepen we dan. We hebben weer volop kunnen genieten van olifanten, giraffen, steenbokken, nijlpaarden, krokodillen en nog veel meer. Onvoorstelbaar om ze zo in een natuurlijke omgeving te zien. Ik heb trouwens al bijna 500 foto's in nog geen 5 dagen dus dat is prima ;-) Maar.. Ik moet een strenge selectie toepassen dus daar ga ik de komende dagen maar eens mee bezig.

Nu rijden we in Swaziland! Toch anders dan Zuid-Afrika, bevolking is veelal zelfvoorzienend. Dat betekent: herders met kleine kuddes koeien op de weg, geiten bij huis. Veel mensen buiten en in het bijzonder kinderen die vrolijk naar ons zwaaien en met de truck mee rennen. Het land heeft een koning die ieder jaar een andere vrouw uitkiest. Hij heeft er nu vijftien. Ieder jaar roept hij alle vrouwen en meisjes uit Swaziland op om voor hem te dansen en kiest hij een volgende 'gelukkige'. Ik heb al met Roy afgesproken dat ik, mocht ik vandaag of morgen worden opgeroepen, de vogeltjesdans ga doen. Dan ontspring ik in ieder geval de dans (letterlijk!).

Vannacht verblijven we in een park met rondabels. Dat zijn kleine rondje huisjes, typisch voor Swaziland. Roy en ik hebben aangevraagd of we een nachtje kunnen 'upgraden' naar één van deze accomodaties ipv onze tent. Die optie is er bij Nomad maar helaas zitten ze allemaal al vol. Too bad! Dan nemen we even een kijkje om toch een indruk te krijgen, bij één van onze medereizigers (family, wordt het hier vanuit Nomad genoemd).

We zitten vandaag veel in de bus. Ik slik iedere dag een primatour wanneer we gaan rijden en tot nu toe, of het daar nou wel of niet door komt, gaat het perfect! Ondanks hobbelige wegen, bergen, slingerbochten.. Ik kijk lekker uit het raam en geniet nu van de mooie zonsondergang hier. Nog steeds onwerkelijk om hier te zijn! Een geweldige ervaring..

Wanneer we park Mlilwane in Swaziland naderen waar we vannacht gaan verblijven , vraag ik me enigszins af waar ze ons heen brengen. De zon is al onder (het is 18u) en in het donker rijden we een hobbelig zandpad af langs een enorm donker bos. Het voelt als 'the middle of nowhere'. We rijden de bossen in, nog steeds pikkedonker en stoppen bij een plaats waar kleine houten huisjes zijn. In het donker zetten we daar ons tentje op, tussen de impala's. Dan komt Tam, een meisje uit onze groep, naar ons toe. Ik mag van haar eventueel een nachtje in de B-hive (die ronde huisjes) slapen want zij heeft een bed over. Ik ben nog maar de enige vrouw uit de groep die kampeert, namelijk. Niet erg, maar door de kou de afgelopen nachten, ben ik behoorlijk snotterig en hoesterig. Bovendien heb ik beurse plekken van het dunne matje.klinkt allemaal heel dramatisch maar ik geniet er ondanks dit volop van! Ook het kamperen vind ik leuk. Een warm bed voor één nacht zal me echter wel goed doen maar behalve dat wil ik vooral zo graag eens ervaren hoe het is om in zo'n B-hive te slapen. Roy gaf al meteen het geen probleem te vinden dus ga ik één nachtje in een B-hive slapen. Jeuh :)

Gisteravond nog een mooie traditionele dansvoorstelling meegepakt. Daarna gegete, een wijntje en naar bed want morgen gaan we al om 6 uur hiken over een 'nijlpaardpad'.

Baje xxx Sanne (ook namens Roy)

1. Yvonne:
    1 augustus 2015
    Wat gaaf weer Sanne en Roy! Ik kan me helemaal voorstellen dat je alles wil vastleggen...dat wordt moeilijk selecteren, want het klinkt allemaal even mooi!

Geniet er van lieverds XxX
  2. Marlon:
    1 augustus 2015
    Wat klinkt het allemaal heerlijk!!
  3. Mama:
    1 augustus 2015
    Op naar de volgende bestemming, Swaziland! Weer heel anders, maar alles weer nieuw voor jullie! Hoop dat je lekker geslapen hebt in de B-hive? Leuk dat je die kans kreeg, ook weer grappig om mee te maken. Zal niet meevallen voor jullie elke nacht op zo'n dun matje te moeten slapen. Maar goed dat je toch wel warme kleren mee hebt genomen. Op dit moment zijn jullie aan het hiken over het "nijlpaardpad". Ben benieuwd wat jullie nu weer allemaal zullen beleven en welke dieren jullie zullen zien! Met jouw beestjes gaat het prima. Ze worden goed verwend, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken ;) Een lebber van Bacio en de konijnen en van ons een dikke kus natuurlijk ook voor Roy!