Dag 16: The king of the jungle!

14 augustus 2015 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Vandaag was het tijd voor nog een gamedrive in het Addo Elephant National Park. Na het zien van prachtige dieren als Kudu's (soort antilope), olifanten, wrattenzwijnen, zebra's en andere dieren, is er in de verte net als gisteren weer wat commotie gaande. Kobus rijdt er naar toe en zegt door de microfoon: "my family, I just found you the king of the jungle". We moeten héél goed kijken en enórm inzoomen maar dan zien we hem wel: een slapende leeuw. Je ziet vooral zijn kont en wat donkerbruine manen maar er is net een leeuw van te maken. Een mooie afsluiting want dit was de laatste gelegenheid dat wij de leeuw echt in het wild konden bewonderen. Ook al was het niet een close-up, het was beter dan de 'Lion's poop' die we eerder mochten bewonderen.

Nadat we het Addo Elephant Park uitrijden, rijden we door naar Port Elizabeth om Kevin af te zetten. Voor hem zit zijn reis erop. Met de rest van de groep zullen we uiteindelijk tot aan Capetown blijven. Daar gaan we allemaal individueel nog een paar dagen verblijven vanaf zaterdag. Ik vind het fijn om nog wat dagen buiten de groep te spenderen. Ondanks dat het een prima groep is en we allemaal onze eigen gang kunnen gaan, merk je wel dat in een kleinere groep reizen voor 3 weken wel lang is. Je mist soms wat momentjes voor jezelf, althans ik. Maar voor zover dat lukt, pak ik ze wel en dat is heel fijn! De één heeft meer behoefte aan gezelschap en interactie dan de ander.

We stoppen in één van de meest populaire surfplekken van Zuid-Afrika: Jeffrey's Bay. Aan het strand bereidt Preston onze lunch voor terwijl wij de gelegenheid krijgen te shoppen in een enorme Billabong outlet. Ik moet meteen denken aan vroeger hoe ik op vakantie altijd 'mevrouw winkeltje' werd genoemd omdat ik samen met mama bij ieder winkeltje graag even naar binnen wilde om de prullaria te bekijken. Gelukkig bestaat onze groep dit keer uit meerdere 'mevrouw winkeltjes' ;-) En deze 'mevrouw winkeltje' heeft zich hartstikke goed gedragen want ik kwam alleen maar met een armbandje terug van omgerekend 2 euro! Eenmaal terug bij de truck stond er een heerlijke lunch op ons te wachten met uitzicht op zee. Genieten!

Hierna rijden we door naar Tsitsikamma waar we 2 nachten verblijven. Hier splitst de groep zich op: de accomodatiegroep gaat in het ene park en een paar honderd meter verderop verblijven wij als campers. Kobus adviseert ons voor de komende 2 nachten een upgrade: er is flinke regen en wind op komst en een Upgrade is in verhouding niet erg duur. We kunnen kiezen voor 'dormrooms': kamers gevuld met wat bedden waar meerdere mensen kunnen overnachten. We nemen een kijkje en voor mij is de beslissing snel gemaakt: geen dormroom voor mij dit keer. De kamer lijkt ontploft: de meeste bedden zijn bezaaid met kleren, openliggende koffers overal, duidelijk een grote groep tieners die hier verblijven wat ook wordt beaamd door de tourguide.. Daar ga ik geen twee nachten tussen liggen. Daarom kiezen wij voor een permanente twee persoonstent met een bed en een dak erboven. Wat een luxe!

Het hostel waar we verblijven oogt meteen enorm gezellig: een grote bar met een overdekte 'arena' waar in het midden een gelegenheid is voor een kampvuur. Iedereen is vrolijk, zegt elkaar gedag en spreekt je even aan. 's Avonds eten we lokale gerechten in het restaurant op het park van de accomodatie groep: Kudu (antilope) en struisvogel staan als keuze op het menu. Struisvogel en Kudu is duidelijk het meest in trek terwijl een enkeling (waaronder ik) voor een lekkere vis gaat. Binnen met een knisperend haardvuur in onze rug, blikken we vooruit op morgen: een flinke Hike over de rotsen langs de kust en een bezoek aan de 'suspension bridge': een lange touwbrug tussen twee bergen met de zee onder je. Dat klinkt alweer veelbelovend!

Het is zo bijzonder dat elke plek waar we komen op zijn eigen manier weer heel verrassend en bijzonder is. Ondanks de variëteit van héél basic tot luxe, omgeving (wildparken, bloeiende badplaatsen tot kleine primitieve dorpjes), rust en drukte heb ik geen één plek willen missen:
- van je tentje snel opzetten voor het donker wordt aan de rivier tussen de wilde dieren of onder een halflauwe douche blijven staan terwijl je het Krugerpark in kijkt hopend op een giraf, zebra of olifant tot achterover vallen op een prachtig opgemaakt bed met tig kussens en alle luxe om je heen
- van de hele avond kletsen met Afrikanen, Denen, Duitsers etc. in een druk hostelcafé, een cocktail onder het genot van live muziek en dansende mensen om je heen, tot in stilte met een wijntje bij het knisperend haardvuur met muts en sjaal om je heen kijken en luisteren naar alle geluiden uit de natuur. Ik heb zelfs een keer 's avonds laat op mijn rug in het gras gelegen, kijkend naar de sterrenhemel die net nep leek, zóveel sterren waren er te zien!

Van te voren was ik benieuwd hoe ik het zou ervaren om praktisch iedere dag je spullen weer in te pakken en ergens anders te moeten wennen, omdat ik daar soms wel even tijd voor nodig heb. We stappen iedere plek weer met een volle backpack uit de bus en kijken vol bewondering rond hoe deze plek op zijn beurt weer prachtig en bijzonder is.

Terwijl we in ons hostel samen met Kobus, Katrin en Hans nog een drankje gaan doen bij het haardvuur, praten we met de andere reizigers. Erg leuk om telkens een andere sfeer te ervaren en zoveel andere mensen te spreken. Ook met de tourguides hebben we erg leuke gesprekken over de Afrikaanse taal en cultuur. We willen de dag afsluiten met het drinken van een 'springbokkie': een shotje van Amerula en mintlikeur. Helaas zijn de benodigdheden voor een springbokkie op maar de eigenaar belooft het voor de dag erop voor ons in te slaan, onder de voorwaarde dat we er dan weer zullen zijn. Voor Afrikaanse begrippen liggen we er laat in: na twaalven.

Lekker slaap!! Baje Xxx

1. Mama:
    16 augustus 2015
    Wat leuk dat jullie op de valreep toch nog een leeuw hebben kunnen spotten. Al was het op grote afstand, jullie hebben hem gezien! Wat een avontuur was het weer die hike over de rotsen en touwbrug. Wat zal dat mooie foto's hebben opgeleverd! We zijn heel benieuwd! We vonden het fijn dat we vrijdagavond nog even contact hebben gehad via whatsapp. Daardoor heb je ook wat foto's kunnen sturen! Veel plezier nog daar! Liefs van ons
  2. Lieke:
    16 augustus 2015
    Gaaf dat jullie toch nog een leeuw hebben kunnen spotten! Groot gelijk dat je niet voor de slaapzaal hebt gekozen, ik zou er ook niet aan moeten denken! Gek idee dat jullie reis er nu bijna op zit, wat hebben jullie veel mooie en bijzondere dingen gezien en meegemaakt!