Dag 7: Battery low

1 augustus 2015 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Tussen al die fantastische ervaringen zit er ook wel eens een dagdeel tussen dat het even wat minder is of gaat. Moet ook, voor het contrast, zullen we maar zeggen. Vanochtend was zo'n moment. We werden om 5u in het donker opgepikt in een winderige jeep om naar het Hluwehluwe ('hl' spreek je uit als een soort slissende sj met wat consumptie) National Park te gaan. Een park waar net als in Krugerpark veel wilde dieren voorkomen. Er lagen dikke dekens in de jeep, we hadden onze capuchons op, sjaals om, en nog was het verschrikkelijk koud. Het duurde een uur voordat we er waren en de zon was nog onder, toen we daar in het wildpark ontbeten. Toen gingen de zeilen van de jeep omhoog, op naar de wilde dieren.. Die zich goed bleken te verstoppen in dit park. Verwend als we waren met de ervaringen in het Krugerpark, had ik nu vooral last van de kou en de wind. De gids was een rare vogel die verhalen had waar geen touw aan vast te knopen was. Die precies bij de verkeerde momenten stopte: hij stopte bij een neushoorn die zo ver was dat je 'm niet kon onderscheiden en doorscheurde bij springende en rennende antilopen vlak naast onze jeep. Net toen ik rillend en verstijfd onder de deken me bedacht dat ik mijn eerste 'niet leuk-moment' aan het beleven was, was het dieptepunt. De gids trapte op de rem, was heel lang stil en zei toen onheilspellend: "a lion..." Waarop ik gecontroleerd opvloog met mijn camera in de aanslag..En hij zijn woorden afmaakte, wijzend naar de grond: " s poop" (oftewel: lion's poop). De leeuwen hebben we niet gezien en op het moment dat de zon wat hoger kwam en ik iets begon te ontdooien, gingen we weer terug. In onze kamer heb ik een tijd onder de douche gestaan om enigszins warm te worden en hebben we even kunnen relaxen.

's Middags stond een Sunset Cruise op het programma. Met een boot voeren we langs een heleboel nijlpaarden in het water en aan de kant. Ook hebben we een krokodil van heel dichtbij kunnen zien. Onder het genot van een biertje/wijntje was dit na een wat mindere ochtend weer een heerlijk moment. Ik heb een baby nijlpaard gapend op de foto gekregen vanuit het water, bijzonder om te zien. Als je zo ziet, log en sloom als ze zijn, kan je je niet voorstellen dat ze zo gevaarlijk kunnen zijn.

's Avonds aten we heerlijke Bobotie, maar dan niet van Knorr Wereldgerechten ;-) Preston heeft het op verzoek voor ons gemaakt en het was heerlijk! Het eten is onbeschrijfelijk lekker, iedere dag weer. Lunch is vaak ook warm met heerlijke pasta of rijstgerechten (nee Kit en Charlot, geen bolletjes witte rijst ;)). Na het eten werd onze dag onverwachts nog spannend afgesloten. Kobus (tourguide) kreeg een foto van Preston (kok) doorgeappt van een nijlpaard die op dat moment het stadje was ingetrokken in het donker. Met een paar mensen zijn we toen 'hippo haunten' (op zoek naar de hippo maar natuurlijk zonder schieten). Best spannend want Kobus gaf ons advies wat we moesten doen als de hippo ons zou aanvallen. We moesten ook heel stil zijn. Om een spannend verhaal kort te maken: we hebben 'm niet gevonden, hij was alweer terug naar het park. We eindigden de dag dan maar met een drankje in een kroeg van St. Lucia samen met de tourleiding.

Morgen vertrekken we weer naar Durban. Mijn verkoudheid is nog niet over en hoesten is er inmiddels bij gekomen. Daarom moest iedereen lachen toen ik juichte na het horen van de 'magic words' van Kobus bij het vertellen van het dagprogramma voor morgen: "campers are automatically updated again"! Jeuhhh!! Ik hoor verhalen van Lesotho waar we gaan kamperen waar nu sneeuw ligt. Morgen in Durban ga ik een kruik kopen en nog een warme trui want ondanks mijn goede voorbereiding valt de kou nog steeds tegen. Zeker nu ik zo verkouden ben.

Morgen zullen acht van onze 'familieleden' ons gaan verlaten. Zij gaan naar huis of verblijven zelf nog ergens op een plek voor een rustiger deel van de vakantie. Een stel waar wij veel mee optrekken, Elske en Jurgen, zullen ons ook verlaten. Jammer, maar gelukkig hebben we vooral met de groepsleiding ook leuk contact en zullen we ook op de accomodaties zelf wellicht nog wel mensen leren kennen.

Al met al was dit een dagje waarop de melding 'battery low' op z'n plaats is.. Morgen de gelegenheid om de batterij weer op te laden: battery charging..