Dag 8: Battery charging..

2 augustus 2015 - Durban, Zuid-Afrika

Alloha vanaf de 20e verdieping van een prachtig luxe hotel in Durban direct aan het strand mét uitkijk op een prachtige zee. Dat is afzien ;-) Na een nacht met flinke hoestbuien vertrokken we vanochtend weer met de truck vanuit St. Lucia. In de bus probeerde ik wat bij te slapen maar zodra ik ontspande, ontaardde dat weer in een hoestbui. Het kon dan ook niet beter uitkomen dan dat vandaag onze bestemming Durban was. Durban is een kustplaats met zo'n 3 miljoen inwoners. De sfeer doet mij een beetje denken aan California (alhoewel ik er nooit ben geweest): hoge palmbomen, sportende, surfende mensen, een uitgelaten sfeer.. Er werd ons wel direct goed uitgelegd waar we ons wel en beter niet kunnen begeven hier.

We namen afscheid van een deel van onze 'familie'. We hebben nog een groepsfoto gemaakt en nummers uitgewisseld met Elske en Jurgen voor nog een kleine reünie na de reis. De indeling voor de rest van de dag was aan ons. We hebben de mogelijkheid om met de groep ergens wat te eten of wat te doen of even alleen/met z'n tweeën rond te lopen en de dag te spenderen. Ondanks dat de groep erg leuk en ontspannen is, vind ik een dagje buiten de groep wel fijn . Gelukkig vond Roy dit ook prima.

We hebben op onze hotelkamer genoten van het ronduit prachtige uitzicht op de zee. Ook hebben we wat gewassen. Aangezien we een bad en een waslijn hadden, was dit de ideale plek dit te doen. Daarna zijn we Durban ingegaan. De zon, het ruisen van de zee, voeten in het zand en even niks moeten.. Ik voelde mijn batterij letterlijk weer opladen. Met een cocktail genoten we van prachtige Afrikaanse live-muziek, spontaan dansende mensen en de vrolijke sfeer. "This is South-Africa" zongen de zangeressen in het liedje Waka-waka van Shakira. Ik kon alleen maar lachen en opgaan in die heerlijke sfeer. De muziek kwam zo binnen dat ik de serveerster nog heb gevraagd naar de naam van een liedje dat iedereen om ons heen mee kon zingen. Hopen dat ik zo deze beleving ook een beetje mee naar huis kan nemen.

Durban is verder groot en commercieel. Er is een enorm winkelcentrum met pretpark gebouwd dat veel bezoekers trekt. Er schijnt een groot restaurant te zijn waar je de haaien om je heen ziet zwemmen. Omdat de verhalen over deze omstandigheden niet al te best zijn, hebben we dit links laten liggen. Op zoek naar een trui en warmwaterkruik, kwamen we in een heel bijzonder houtsnijwinkeltje. Daar zag ik Afrika in de vorm van allerlei hartjes gesneden uit hout. Ik was er zo weg van dat ik het heb gekocht. Ik legde de man uit dat ik het zo mooi vond maar dat we nog ruim 2 weken rond gingen reizen, en of hij het wel goed wilde inpakken. Hij vond het leuk te merken dat we zo van het land genoten en met een knipoog stopte hij op het laatst nog een sleutelhangerversie van datzelfde kunstwerk erbij: "enjoy Africa!" zei hij lachend. Wat een lieve man!

's Avonds op zoek naar een restaurant zagen we ook de keerzijde van Durban: zwervers, dronken mensen en zelfs 3 plassende mannen op een rij midden naast de stoep. Waarschijnlijk omdat het hier winter is en geen hoogseizoen, bleek het vinden van een leuk restaurant nog niet zo eenvoudig. Eenmaal een Afrikaans restaurant gevonden, bleek onze hele groep daar ook te zitten. We hebben even een praatje gemaakt maar de sfeer is ook zo goed dat het geen enkel probleem of ongemakkelijk gevoel gaf dat wij even een dagje ons afzonderden. We hebben heerlijk genoten van typisch Afrikaanse gerechten. De mensen zijn hier zo vriendelijk en lief, niets is te veel. Met goede gesprekken, een goede fles wijn en uitzicht op de zee was dit een top avond waarbij mijn batterij weer helemaal is opgeladen. Klaar voor weer nieuwe indrukken, belevenissen én klaar om weer te kamperen. Alhoewel we ons nu wel gaan opmaken voor 4 hele koude nachten in de tent. Hopelijk gauw nog even een 'bush baby' (zo wordt een kruik hier genoemd) scoren..

1. Mama:
    6 augustus 2015
    Lieve Sanne en Roy. Wat hebben jullie in korte tijd toch al veel beleefd en gezien!
    Wat zal het een verademing zijn na al die nachten te hebben geslapen met die kou in tentjes op dunne matrasjes om nu in zo´n luxe hotel te verblijven met uitzicht op zee. Lekker slapen in een warm bed en´s morgens genieten van een uitgebreid ontbijt! Sanne, nu heb je dan ook eindelijk de langgeleden beloofde muffins gehad bij je ontbijt ;)
    Wel weer jammer dat je afscheid moet nemen van mensen waar je toch een beetje een band mee hebt opgebouwd, maar leuk dat jullie binnenkort weer bij elkaar komen om ervaringen en foto's te delen.
    Maar goed dat je een onesie en muts hebt kunnen kopen, dan ben je in ieder geval goed voorbereid op de komende koude nachten. Jammer dat Roy er geen een gekocht heeft, lijkt me leuk een foto van jullie samen in slaaptenue!
    Je vertelde dat het uploaden van foto's een probleem is, maar die moeten we dan nog maar te goed houden. Jullie zijn nu al over de helft van de vakantie. Het gaat nu snel, geniet nog maar lekker daar! Een dikke kus van ons.