Dag 10: Hiken in de Drakensbergen

4 augustus 2015 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Dankzij de verschillende lagen en 2 matjes heb ik een goede nacht gehad. Het draaien was wat lastig omdat ik 'all wrapped up' was (ik voelde me echt een wrap) maar koud was het niet!

Vandaag gaan we een flinke Hike maken in de bergen! Weer laagjes aan want alhoewel het 's ochtends nog zo'n 4 graden was, kon het 's middags wel rond de 25 worden! We maakten vast een lunch voor 's middags die Preston weer heerlijk had voorbereid met zelfgemaakte guacamole! Die konden we dan onderweg ergens opeten, praktischer in dit geval. We vertrokken eerst voor een kortere Hike langs de Bushman's paintings. Dat zijn tekeningen die Bushmen hebben gemaakt op stenen een aantal honderd jaar geleden. Dit deden ze met voorhanden zijnde materialen: eigeel uit struisvogeleieren, bloed, planten.. Het was een flinke klim maar een prachtig gezicht waarbij hij ook vertelde over de vroegere kannibalen die leefden in zijn dorp. Je zag iedereen al een stapje achteruit doen en hij maakte er mooi een grapje van: "ik besluit altijd na de Hike wie ik ga eten voor lunch dus maak je nog maar niet druk!". Hij leerde ons ook verschillende klikklanken van de Zulu's. Ik geloof dat ik het nu al héél iets beter kan.

Hierna begon de grote hike de bergen in. Voorop liep Kobus die ins ontzettend veel kan vertellen over de omgeving en verhalen die zich de ronde gaan. Erg leuk om naar te luisteren. Het Hikepad leidde ons langs en over riviertjes, rotswanden, watervallen en mooie uitkijkplekken. Soms moest je goed voor je kijken want als je misstapte, zou je zo flink wat meters naar beneden vallen. We hebben onze sandwich gegeten bij een waterval en zijn toen weer doorgelopen. Het was een flinke wandeling, klimmen en dalen. In dit gebied zie je ook veel mountainbikers, Nick! Een prachtige wandeling waar ik verder niet veel over ga typen want foto's zullen voor zich spreken.

Eenmaal terug op onze campside, ben ik nog even naar de ezels geweest. De biggetjes waren aan het drinken, leuk om te zien! Ze hebben ook een emoe die vrolijk tussen de Afrikaanse vrouwen doorloop die de was ophingen, een grappig gezicht..Ik heb een mooie foto van hem kunnen maken.

We hebben nog even geslapen voor het eten, moe van de hike. Daarna hebben we heerlijk gegeten bij de Truck (wanneer je 'bus' zegt krijg je meteen we wind van voren van iedereen van Nomad: "It's NOT a bus, it's a truck!"). Iedere avond krijgen we een kleine briefing voor de volgende dag. Dan horen we vaak hoe laat we vertrekken (meestal geen goed nieuws). Morgen om 6u15 ontbijten we. Tent inpakken, backpack ingeladen.. Dat wordt weer een vroegertje! Omdat het erg winderig is, lig ik nu (20u) al in de tent. En dat voor iemand die altijd juist een avondmens is.. Benieuwd hoe dat nu in NL weer zal zijn.

1. Nelliie:
    5 augustus 2015
    Hoy Sanne en Roy,wat een belevenissen,jammer dat er weer vrienden zijn vertrokken,maar jullie vervelen zich niet,zo te horen,wij hopen dat je verkoudheid zich snel oplost,maar met die kou,zal dat niet meevallen.fijn dat je tussendoor wat meer luxe hebt,dan kun je weer bijkomen,en de batterij weer wat opladen.hier is alles o,k Bobby word a,s vrijdag weer opgehaald,wij zullen hem missen,maar Luna nog het meest.Verder niets nieuws,veel liefs van Adriaan en Nellie
  2. Britt:
    6 augustus 2015
    Hee lief!
    Ik heb net even een inhaalslag gemaakt met het lezen van je avonturen :). Wat leuk om zo goed mee te krijgen wat jullie allemaal meemaken daar! Het lijkt me een ontzettend mooi land! Wat fijn ook dat het zo goed klikt met de groep en dat jullie mooie vriendschappen opbouwen. Haha ik ben echt benieuwd naar die onesiefoto's!! Hoop dat je het de rest van de nachten wat warmer houdt en dat je nog heel erg gaat genieten de komende 2 weken!

Heel veel plezier nog en ik kijk al uit naar je volgende verhalen!

xx Britt